Bezpieczeństwo przeciwpożarowe pojazdów elektrycznych
nr katalogowy: 152066
Istnieje wiele obiegowych opinii dotyczących bezpieczeństwa samochodów osobowych z napędem elektrycznym, w tym kwestii związanych z pożarami. Nie ma jednak wiarygodnych statystyk pozwalających porównać skalę wad fabrycznych pojazdów elektrycznych i pojazdów spalinowych oraz ich wpływu na wystąpienie pożarów w trakcie eksploatacji. Jak pokazują liczne case studies, w przypadku pojazdów elektrycznych rzadko można mówić o samozapłonie. Zwykle mamy do czynienia z wystąpieniem czynników zewnętrznych, czyli okoliczności towarzyszących, znacznie zwiększających ryzyko pożaru w konkretnym przypadku. społeczeństwie niepokój wzbudza temat pożarów samochodów elektrycznych. Tymczasem z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w 2023 r. było jedynie 21 takich przypadków, natomiast ponad 7000 pożarów wybuchło z udziałem aut spalinowych. Rok wcześniej pożarów samochodów elektrycznych było tylko siedem, a w 2021 r. – zaledwie dwa. W rzeczywistości ryzyko pożarowe w przypadku samochodów spalinowych i elektrycznych jest porównywalne. Statystyki pokazują, że elektryki płoną zdecydowanie rzadziej, inna jest natomiast specyfika pożarów samochodów elektrycznych. Szczególnie początkowa faza jest dużo bardziej dynamiczna i towarzyszą jej zjawiska, które nie mają miejsca przy pożarach pojazdów spalinowych, np. tzw. ucieczka termiczna i związana z nią silna reakcja egzotermiczna. Zastosowanie napędu elektrycznego w pojazdach niesie ze sobą nie tylko aspekt pozytywny, jakim jest postęp, lecz także nowe wyzwania i zagrożenia, w głównej mierze związane z układem zasilania silnika elektrycznego, w szczególności instalacji wysokiego napięcia i magazynu energii elektrycznej (baterii). Dzięki intensywnym badaniom główny problem polegający na tym, że uszkodzenie czy awaria jednego ogniwa baterii w samochodzie elektrycznym przenosi się na ogniwa sąsiadujące, może zostać wkrótce usunięty. W ten sposób niebezpieczeństwo związane z kaskadową awarią ogniw […]