Sprawność silników elektrycznych
nr katalogowy: 150253
W Unii Europejskiej silniki elektryczne są najważniejszym rodzajem napędu w wielu procesach przemysłowych. Systemy działające z tymi silnikami wykorzystują ok. 70% energii elektrycznej. Szacuje się, że łączny potencjał opłacalnej ekonomicznie poprawy sprawności energetycznej systemów z napędem elektrycznym wynosi 20–30%. Jednym z głównych czynników tej poprawy jest wykorzystanie silników o wysokiej sprawności energetycznej. Z tego powodu silniki stosowane w systemach z napędem elektrycznym są priorytetowym produktem, dla którego ustalono wymogi w ramach tzw. ekoprojektu. W artykule przestawiono najważniejsze rozporządzenia i normy dotyczące sprawności silników elektrycznych stosowanych w Unii Europejskiej. W przemyśle napędy elektryczne odpowiadają za ok. 70% całkowitego zużycia energii elektrycznej. Czy ni to technikę napędową jednym z obszarów, w których zwiększenie efektywności energetycznej ma największy wpływ zarówno pod względem kosztów energii elektrycznej, jak i redukcji emisji CO2. Systemy napędzane silnikami elektrycznymi zużywają około połowy energii elektrycznej produkowanej w UE. Oszacowano, że w 2015 r. silniki elektryczne przekształciły 1425 TWh energii elektrycznej w energię mechaniczną i ciepło, co odpowiada emisji 560 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla. Do 2020 r. wartość ta miała wzrosnąć do ok. 1470 TWh, a do 2030 r. ma wzrosnąć do ok. 1500 TWh. Silniki elektryczne są wprowadzane na rynek unijny w dużych ilościach, zaś ich zużycie energii w fazie użytkowania jest najistotniejszym aspektem środowiskowym wszystkich faz cyklu życia, przy czym roczne zużycie energii elektrycznej wyniosło w 2005 r. 1067 TWh, co odpowiada 427 Mt emisji CO2. Wobec braku środków ograniczających przewidziano, że zużycie to w 2020 r. wzrośnie do 1252 TWh. Stwierdzono również, że możliwe jest istotne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w cyklu życia oraz zużycia energii w fazie użytkowania, szczególnie je[…]