Ładowarki do samochodów elektrycznych

Czy stają się standardem na nowych osiedlach mieszkaniowych?

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Czy stają się standardem na nowych osiedlach mieszkaniowych?

Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce znajduje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie rejestrowanych pojazdów elektrycznych. Wraz z nim wzrasta potrzeba rozbudowy infrastruktury ładowania, zwłaszcza w miejscach codziennego użytku, takich jak miejsca postojowe przy domach i budynkach wielorodzinnych. Choć naturalnym wyborem dla właścicieli samochodów elektrycznych jest ładowanie pojazdu na prywatnym miejscu parkingowym, dostęp do tej infrastruktury – zarówno na starszych, jak i nowych osiedlach – wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Elektromobilność w liczbach

Na koniec lutego 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było łącznie 84,8 tys. osobowych i użytkowych pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 15% w skali roku. Całkowita liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym wyniosła 150,9 tys., z czego 76,3 tys. to auta w pełni elektryczne, a 74,5 tys. to hybrydy plug-in (PHEV).

Choć zainteresowanie elektromobilnością systematycznie rośnie, tempo adopcji jest niższe niż oczekiwaliby zwolennicy zielonej transformacji.

Choć zainteresowanie elektromobilnością systematycznie rośnie, proces jej wdrażania przebiega wolniej, niż życzyliby sobie tego zwolennicy zielonej transformacji. Pojazdy elektryczne i PHEV cieszą się szczególnym zainteresowaniem w dużych miastach – tam, gdzie dostęp do infrastruktury ładowania jest relatywnie najlepszy. Nierzadko są to drugie auta w rodzinie, wykorzystywane do codziennych, krótkich przejazdów.

Duże znaczenie mają tu również domy jednorodzinne, których właściciele częściej decydują się na zakup elektryków z racji możliwości zainstalowania własnej ładowarki. Połączenie takiego rozwiązania z przydomową instalacją fotowoltaiczną czyni eksploatację pojazdu jeszcze bardziej opłacalną i komfortową.

 

Niedostateczna infrastruktura publiczna

Równolegle do rosnącej liczby EV rozwija się sieć stacji ładowania. Według danych z końca lutego 2025 roku w Polsce działało 4911 stacji ładowania oraz 9033 punkty ładowania samochodów elektrycznych w 3992 lokalizacjach. W porównaniu z rokiem wcześniejszym to wzrost odpowiednio o 54% i 49%. Mimo to infrastruktura ta nadal nie zapewnia wystarczającej dostępności dla użytkowników – zwłaszcza w kontekście planowanego masowego przejścia na pojazdy elektryczne.

Najwięcej punktów ładowania znajduje się w województwach: mazowieckim (ponad 760), śląskim (ponad 750) oraz wielkopolskim (ponad 450). Najmniejszą dostępność zanotowano w województwach: podlaskim (niecałe 60), świętokrzyskim (niecałe 70) i lubelskim (ponad 120).

Nowe osiedla – obowiązki, ale nie standard

Polskie prawo, implementujące Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844, nakłada obowiązek zapewnienia infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdów elektrycznych w nowo powstających budynkach. Od 10 marca 2021 roku budynki mieszkalne wielorodzinne z więcej niż 10 miejscami parkingowymi muszą posiadać kanały instalacyjne przy każdym miejscu, które umożliwią w przyszłości montaż punktów ładowania. W budynkach niemieszkalnych z podobną liczbą miejsc parkingowych wymagana jest natomiast instalacja co najmniej jednego działającego punktu ładowania oraz kanałów dla co najmniej 20% miejsc.

Przepisy te mają charakter prospektywny – ułatwiają późniejszy montaż urządzeń, ale nie gwarantują ich obecności. Deweloperzy często ograniczają się do spełnienia minimalnych wymogów prawnych, co oznacza, że fizyczne ładowarki dostępne są tylko na wybranych stanowiskach parkingowych. Choć montaż takich urządzeń może zwiększyć wartość nieruchomości, to podnosi również koszty inwestycyjne, co znajduje odzwierciedlenie w cenie lokali.

Techniczne aspekty instalacji

Ładowarki różnią się mocą i rodzajem prądu. Na osiedlach mieszkaniowych najczęściej spotyka się ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocach: 3,7 kW, 7,4 kW lub 11 kW – umożliwiające pełne naładowanie pojazdu w ciągu kilku godzin. Szybkie ładowarki prądu stałego (DC) o mocach od 50 do 350 kW stosowane są głównie przy trasach szybkiego ruchu i autostradach.

Montaż ładowarki wymaga odpowiedniego przyłącza energetycznego. Dla urządzenia o mocy 11 kW rekomendowane jest przyłącze trójfazowe o mocy co najmniej 15 kW. W budynkach wielorodzinnych może być też konieczne zastosowanie indywidualnych liczników energii dla poszczególnych stanowisk ładowania.

 

Czy ładowarki to już standard?

Pomimo obowiązujących przepisów, ładowarki do samochodów elektrycznych nie są jeszcze powszechnym standardem na nowych osiedlach. Często deweloperzy poprzestają na zapewnieniu infrastruktury technicznej umożliwiającej późniejszą instalację urządzeń, pozostawiając to przyszłym mieszkańcom. Konieczność poniesienia dodatkowych kosztów może być barierą – zarówno finansową, jak i organizacyjną.

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów, niektórzy inwestorzy już teraz instalują działające ładowarki w ramach projektów deweloperskich – jak np. w inwestycjach Dobrynów w Katowicach czy Victoria Apartments II w Szczecinie. W takich przypadkach koszt urządzenia i jego montażu jest wkalkulowany w cenę mieszkania, co stanowi istotny atut inwestycji, zwłaszcza z punktu widzenia przyszłej odsprzedaży.

Jak znaleźć mieszkanie z ładowarką?

Osoby poszukujące mieszkania z możliwością ładowania pojazdu elektrycznego powinny już na etapie zakupu zadać deweloperowi konkretne pytania: czy działające punkty ładowania są już dostępne, czy tylko przygotowano infrastrukturę techniczną? Czy możliwe jest podłączenie ładowarki do konkretnego miejsca postojowego?

Na rynku wtórnym warto skonsultować się z zarządcą wspólnoty, by sprawdzić, czy istnieje możliwość wykonania przyłącza, jakie są koszty inwestycji i jakie obowiązują zasady rozliczeń za zużycie energii.

Dla osób, które nie chcą angażować się w dodatkowe formalności i ponosić kosztów związanych z instalacją, najwygodniejszym rozwiązaniem może być zakup mieszkania już wyposażonego w punkt ładowania. Ułatwia to najlepsze portale ogłoszeniowe, m.in. serwis Nieruchomosci-online.pl, oferujący filtry pozwalające na wyszukiwanie lokali z dostępem do infrastruktury ładowania.

Podsumowanie

Ładowarki do samochodów elektrycznych nie są jeszcze powszechnym elementem krajobrazu nowych osiedli mieszkaniowych w Polsce. Mimo obowiązujących regulacji, w praktyce ich obecność zależy od decyzji deweloperów i poziomu zaangażowania przyszłych mieszkańców. Jednak kierunek rozwoju rynku jest jednoznaczny – rosnąca liczba pojazdów elektrycznych oraz zmieniające się oczekiwania konsumentów sprawiają, że punkty ładowania stopniowo stają się elementem przewagi konkurencyjnej w sektorze mieszkaniowym. Dla nabywców kluczowe jest więc świadome podejście i szczegółowa weryfikacja dostępnej infrastruktury – to ona w dużej mierze przesądzi o komforcie eksploatacji pojazdu w przyszłości.

Źródło: Nieruchomosci-online.pl