OCHRONA INSTALACJI ŁADOWANIA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH PRZED SKUTKAMI WYŁADOWAŃ ATMOSFERYCZNYCH I PRZEPIĘĆ

okablowanie-domu

nr katalogowy: 154258

Zaprojektowanie i wykonanie skutecznej ochrony przepięciowej w systemach ładowania pojazdów elektrycznych wymaga przyjęcia spójnej koncepcji oraz jej konsekwentnej realizacji. Odpowiednio dobrane zabezpieczenia nie tylko minimalizują przestoje i koszty serwisu, lecz także zmniejszają wydatki związane z naprawami oraz zakupem części zamiennych. Biorąc pod uwagę zagrożenia wynikające z przepięć i potencjalne straty gospodarcze, warto rozważyć rozwiązania ograniczające ryzyko uszkodzeń. Rozporządzenie to przewiduje m.in. wybudowanie wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych, a także stacji tankowania wodoru. Jednocześnie AFIR wprowadza precyzyjne nazewnictwo w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Pojęcie „stacja ładowania” zostaje zawężone do ładowarki z co najmniej jednym punktem ładowania (przewodem z wtykiem lub gniazdem). Używane dotychczas pojęcie „stacja ładowania” – jako zbiór ładowarek z otaczającą je infrastrukturą, przez analogię do „stacji paliw” – zostaje zastąpione pojęciem „strefa ła- Krzysztof Wincencik, DEHN Polska dowania”. Zgodnie z dyrektywą AFIR, gdy mówimy o instalacjach ładowania pojazdów elektrycznych, powinniśmy używać następującej definicji: „Stacja ładowania” to fizyczna instalacja przeznaczona do ładowania pojazdów elektrycznych. Strefa ładowania składa się z co najmniej jednej stacji ładowania w określonej lokalizacji i obejmuje również, w zależności od przypadku, wydzielone przylegające do niej stanowiska postojowe. Stan infrastruktury w Polsce Według raportów z portali branżowych na koniec marca 2025 r. zarejestrowano w Polsce 87 461 osobowych i użytkowych samochodów w pełni elektrycznych (typu BEV), a dostępnych było 9342 ogólnodostępnych punktów ładowania. Wśród nich 32% stanowiły szybkie punkty DC, a pozostałe 68% – punkty AC o mocy ≤ 22 kW [1[…]