Od redakcji 6/2018

okladkaWedług statystyk Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, przypuszczalnymi przyczynami blisko 4000 pożarów (w tym 2700 w obiektach mieszkalnych) powstających każdego roku w obiektach budowlanych są wady instalacji elektrycznych i elektrycznych urządzeń grzejnych, nieprawidłowa ich eksploatacja oraz elektryczność statyczna.

Więcej…

Czy produkt wystarczy? Optymalizacja procesów dla doskonałości

23W czasach szerokiej konkurencji wiele firm spostrzega, że sam – nawet rewelacyjny − produkt nie jest wystarczającym czynnikiem sukcesu. Przy podobnej dostępności do informacji, wiedzy i rynku inne czynniki zaczynają odgrywać rolę.

Analizując przypadki sukcesów i porażek warto przyjrzeć się procesom, które często odgrywają kluczową rolę w zdobywaniu klienta. Działania takie podjęliśmy w Phoenix Contact.

Zaczęliśmy od zdefiniowania kluczowych procesów, następnie wyznaczyliśmy dla każdego obszaru mierniki do obserwacji. Niezmiernie ważna w tym działaniu okazała się jawność zarówno mierzonych parametrów jak i uzyskiwanych wyników.

Pracownicy uczestniczyli w zdefiniowaniu mierników a następnie na bieżąco, każdego dnia pracy mieli możliwość obserwacji efektów. Jawność i transparentność pozwoliła skupić się na procesie i jego optymalizacji a nie na poszczególnych osobach. Współuczestniczenie w definiowaniu tych parametrów spowodowało, że elementy te zyskały charakter motywatora a nie odgórnie wyznaczonego, opresyjnego parametru. Wpływ pracy poszczególnych członków zespołu na wynik jest mierzony i łatwy do oceny.

24W procesie optymalizacji niezmiernie ważna jest świadomość zespołu. Dlatego też przeprowadziliśmy cykl szkoleń dla pracowników logistyki, gdyż procesy logistyczne określiliśmy jako podstawowe dla sukcesu sprzedażowego. Wdrożone elementy Kaizen czy 5S wywołały lawinę proponowanych przez pracowników usprawnień. Krok po kroku wyeliminowaliśmy wszelkie marnotrawstwo w procesie oraz usunęliśmy czynności niedające wartości dodanej. Systematyczność tych działań i wciąż zadawane pytanie „po co to robimy?" zaowocowało szeregiem usprawnień, często drobnych, ale w sumie dających duże oszczędności w procesie. Zaangażowanie zespołu w usprawnienia na swoim stanowisku pracy oraz szybko widoczne efekty spowodowały dużą identyfikację i wyeliminowały naturalną w takiej sytuacji obawę przed zmianą.

Wdrażane usprawnienia zbiegły się z przeprowadzką do nowej siedziby, gdzie zaprojektowano na nowo magazyn. Zastosowaliśmy rozwiązania mające na celu poprawę ergonomii pracy z uwzględnieniem siły wykorzystywanej przez magazynierów i czasu poszczególnych czynności. Zastosowany przenośnik rolkowy, podciśnieniowy żuraw do przenoszenia paczek, maty antyzmęczeniowe, żaluzje zaciemniające to inwestycje w ochronę zdrowia pracowników. Dało to wymierne efekty w komforcie pracy, a także przełożyło się na mniejszą liczbę zwolnień lekarskich.

Z innych rozwiązań warto przytoczyć, chociażby zastosowanie dyspenserów do taśmy pakowej. Zdefiniowanie standardowych długości taśmy pakowej dało oszczędności czasu zaklejania kartonu. Również wypracowany przez kolegów standard stołu do pakowania oraz proces uzupełniania materiałów pomocniczych wpłynął na efektywność ich pracy. Ponadto przeprowadziliśmy analizę procesu rozładunku ciężarówek, a wprowadzone modyfikacje przepływu towaru pozwoliły na uniknięcie niepotrzebnych rozładunków. Z inicjatywy pracowników skonstruowaliśmy autorski wózek do rozwożenia towaru. Szeroki dostęp do przyjmowanego towaru pozwolił skrócić trasę jego rozwozu, zminimalizować przestoje a także zmniejszył siłę potrzebną do przekładania towaru.

(...)

Dorota Czech

Pełna wersja artykułu w EI 1/2017 do zakupu na portalu www.e-czasopismo.pl oraz www.magazyn-online.com

 

Wyszukiwarka

like Newsletter!

like Nowości!

quote Na skróty

like Najczęściej czytane!

like Polecamy!

Znajdź nas na facebooku!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem