Od redakcji 4/2018

Ei4 I oklSzanowni Państwo,

zachęcam do sięgnięcia po 4 zeszyt „Elektroinstalatora”. Przygotowaliśmy w nim wiele ciekawych informacji.

Najtańszym sposobem przesyłu energii elektrycznej jest budowa napowietrznych linii przesyłowych z wykorzystaniem przewodów roboczych gołych (nieizolowanych).

Więcej…

Samochód z zabudową wizytówką firmy

19Korzystanie z samochodu wyposażonego w specjalistyczną zabudowę skraca czas wykonania usługi. Firma dysponująca samochodem oklejonym własnymi reklamami wygląda solidnie i wzbudza zaufanie klientów.

Coraz więcej firm elektroinstalacyjnych korzysta z pojazdów ze specjalistycznymi zabudowami. Oczywiście przewody elektryczne i narzędzia można przewozić także tradycyjnym „blaszakiem". Trzeba się jednak liczyć z tym, że podczas jazdy przedmioty się przesuwają i trudno je potem znaleźć. Wyliczono, że dzięki optymalnemu rozmieszczeniu narzędzi i sprzętu w specjalistycznej zabudowie podczas jednej zmiany można zaoszczędzić nawet 40minut pracy w porównaniu z ekipą, która takim autem nie dysponuje. Specjalistyczna zabudowa to spory wydatek, jednak się opłaca.

W naszym kraju działają wyspecjalizowane firmy wykonujące zabudowy warsztatowe. Oferują one także fachową pomoc w zaprojektowaniu optymalnego wariantu aranżacji wnętrza i wyboru wyposażenia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

20

Jaki samochód wybrać?
Zabudowy mogą być wykonane w pojazdach nowych. Najprostszą drogą jest zamówienie pojazdu z zabudową u dilera z autoryzowanej sieci sprzedaży producenta samochodu. Dilerzy współpracują z wyspecjalizowanymi firmami, które dokonują zabudowy z zachowaniem gwarancji na pojazd. Nabywca może też wybrać inną drogę – kupić od dilera podwozie pod zabudowę i na własną rękę poszukać firmy zabudowującej. W praktyce jest to jednak nieopłacalne. Istnieje też możliwość wykonania zabudowy w aucie używanym.

Najczęściej zabudowywane są furgony o DMC do 3,5 t. W zależności od potrzeb można wybierać między pojazdami dużymi, typu VW Transporter, Ford Transit czy Fiat Ducato, mniejszymi, np. Opel Vivaro czy Renault Trafic, lub kombivanami w rodzaju Opla Combo czy Fiata Doblo. Każdy z modeli jest oferowanyz kilkoma rozstawami osi, wysokościami wnętrza i rodzajami kabiny. Nadwozia są z reguły 2-, 3-miejscowe, lub tzw. mixty dla 6 serwisantów. Dla 2-osobowych ekip wystarcza samochód z nadwoziem typu kombivan. Niektóre pojazdy, jak Mercedes -Benz Sprinter czy Iveco Daily są również oferowane z napędem na wszystkie koła, co ułatwia poruszanie się w trudnym terenie. Podczas wyboru pojazdu warto zwrócić uwagę na jego masę własną i ładowność.

Przygotowanie zabudowy
Przygotowanie furgonu do zabudowy warsztatowej zaczyna się zwykle od zamontowania dodatkowej podłogi, bowiem seryjne pokrycie z blachy 0,8-1 mm jest zwykle zbyt słabe. Przeważnie są to podłogi ze sklejki wodoodporneji przeciwpoślizgowej o grubości ok. 4 mm, ewentualnie zabezpieczone ryflowaną blachą aluminiową. Stosuje się też dodatkowe wzmocnienia bocznych ścian, do których montuje się stelaże z szafkami. Często ze względów bezpieczeństwa wykonuje się specjalne zabezpieczenie między ładownią a kabiną kierowcy. Stelaże do mocowania regałów lub szafek są zwykle wykonane ze stali, w bardziej wyrafinowanych konstrukcjach ze stali high tech, lub też z anodowanego aluminium pokrytego lakierem dla ochrony przed zarysowaniami. Coraz więcej wytwórców zabudów odchodzi od łączenia blach metodą spawania – z obawy o możliwe powstanie ognisk korozji. Stosuje się zgrzewanie lub skręcanie, przy czym gwinty śrub zabezpieczone są antykorozyjnie. Elementy, które bezpośrednio nie przenoszą dużych obciążeń, są wykonane z blach aluminiowych anodowanych powierzchniowo. Taki proces produkcji zabezpiecza dodatkowo powierzchnię przed zarysowaniami oraz pozwala na łatwiejsze utrzymanie czystości. Dla zachowania równomiernego obciążenia pojazdu stelaże ustawia się zazwyczaj po obu stronach ładowni, pozostawiając pośrodku wolną przestrzeń roboczą z uchwytami do przewożonego tam sprzętu.

(...)

Ryszard Polit,
„Auto Moto Serwis"

Pełna wersja artykułu w EI 8/2015 do zakupu na portalu www.e-czasopismo.pl oraz www.magazyn-online.com

Wyszukiwarka

like Newsletter!

like Nowości!

quote Na skróty

like Najczęściej czytane!

like Polecamy!

Znajdź nas na facebooku!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem