Przetargi w celu wyboru przedsięwzięć dla poprawy efektywności energetycznej

Zgodnie z Rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 23 października 2012 r. w sprawie przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (Dz.U. 2012 r., poz. 1227) podmiot przystępujący do przetargu będzie musiał złożyć ofertę przetargową w zaklejonej kopercie w siedzibie prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w ciągu 30 dni od ogłoszenia o przeprowadzeniu przetargu. Prezes przed upływem terminu wyznaczonego na składanie ofert powoła komisję przetargową, liczącą minimum pięciu członków.


Prezes URE dokonuje wyboru przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej. W tym celu, co najmniej raz w roku, ogłasza, organizuje i przeprowadza przetarg.

Podmiot przystępujący do przetargu składa ofertę przetargową w zaklejonej kopercie w siedzibie prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia o przeprowadzeniu przetargu.

Prezes URE może przeprowadzać w danym roku kolejne przetargi, w szczególności, gdy wartość świadectw efektywności energetycznej, które mogą być przedstawione do umorzenia w danym roku, nie zapewnia realizacji krajowego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią. Przetarg przeprowadza się oddzielnie dla następujących kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej:

1) zwiększenia oszczędności energii przez odbiorców końcowych;

2) zwiększenia oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych;

3) zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji.

 

Prezes URE zamieszcza ogłoszenie o przeprowadzeniu przetargu w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki na dwa miesiące przed dniem wyznaczonym do jego przeprowadzenia. Prezes URE, w ogłoszeniu, określa wartość świadectw efektywności energetycznej przewidzianych do wydania w danym przetargu oraz zamieszcza informację o wartości współczynnika akceptacji ofert, oznaczonego symbolem „t”.

Określając wartość świadectw efektywności energetycznej, prezes URE powinien kierować się wartością wydanych dotychczas świadectw efektywności energetycznej oraz stopniem realizacji krajowego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią.

Dla kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, prezes URE określi wartość świadectw efektywności energetycznej, nie niższą niż 80% całkowitej wartości świadectw efektywności energetycznej przewidzianych do wydania w danym przetargu. Jeżeli suma wartości świadectw efektywności energetycznej przyznanych w danym przetargu w ramach kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej jest mniejsza od wartości świadectw efektywności energetycznej przewidzianych do wydania dla tej kategorii, prezes URE może przyznać pozostałe świadectwa efektywności energetycznej dla kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.

W przetargu może uczestniczyć podmiot, który przedłoży prezesowi URE prawidłowo wypełnioną deklarację przetargową wraz z audytem efektywności energetycznej sporządzonym dla przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej, określonych w tej deklaracji.

 

Deklaracja przetargowa powinna zawierać:

1) imię, nazwisko, numer PESEL i adres zamieszkania albo nazwę, adres siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu;

2) określenie wartości świadectwa efektywności energetycznej, o które ubiega się podmiot, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego;3) dane dotyczące ilości energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego;

4) wskazanie okresu uzyskiwania oszczędności energii dla danego przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej, wyrażonego w latach kalendarzowych;

5) określenie wartości efektu energetycznego (ω) – rozumianego jako stosunek ilości energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej do wartości świadectwa efektywności energetycznej;

6) określenie przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej oraz miejsca ich lokalizacji;

7) określenie terminu realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej;

8) zobowiązanie do zrealizowania przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej zgodnie z deklaracją przetargową.

Oferty przetargowe złożone po terminie zwraca się bez otwierania.

 

Wyłonienie komisji przetargowej

Do przeprowadzenia przetargu wystarczy złożenie jednej oferty przetargowej. Warty podkreślenia jest fakt, że prezes URE przed upływem terminu wyznaczonego do składania ofert przetargowych powołuje komisję przetargową do przeprowadzenia przetargu. Komisja natomiast składa się z co najmniej 5 członków wyznaczanych przez prezesa URE spośród osób posiadających wiedzę i doświadczenie niezbędne do przeprowadzenia przetargu. Członkiem komisji nie może być osoba, która:

1) pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia oraz jest związana z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z podmiotem przystępującym do przetargu lub z osobą uprawnioną do reprezentowania tego podmiotu;

2) w okresie 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia o przeprowadzeniu przetargu pozostawała w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem przystępującym do przetargu lub była członkiem organu zarządzającego lub nadzorczego tego podmiotu;

3) pozostaje z podmiotem przystępującym do przetargu lub z osobą uprawnioną do reprezentowania tego podmiotu w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności;

4) została prawomocnie skazana za przestępstwo pozostające w związku z przetargiem, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych. Członek komisji do czasu zakończenia jej prac powiadamia niezwłocznie przewodniczącego komisji o każdej zmianie stanu objętego oświadczeniem, o którym mowa w powyższych punktach. Oświadczenie zostaje niezwłocznie przekazane prezesowi URE.

Prezes URE odwołuje członka komisji w przypadku:

1) niezłożenia przez członka komisji pisemnego oświadczenia;

2) ujawnienia, że w stosunku do członka komisji zachodzi okoliczność, iż w okresie 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia o przeprowadzeniu przetargu pozostawał w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem przystępującym do przetargu lub był członkiem organu zarządzającego lub nadzorczego tego podmiotu;

3) złożenia przez członka komisji pisemnej rezygnacji z członkostwa w komisji. Tym samym na zwolnione miejsce prezes URE powołuje niezwłocznie nowego członka komisji. Członkowie komisji składają pisemne zobowiązanie do nieujawniania informacji uzyskanych w związku z pracami komisji.

 

Działalność komisji

Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza komisji oraz dokonuje podziału zadań pomiędzy jej członków. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego. Komisja wykonuje swoje czynności na posiedzeniach. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje głos przewodniczącego komisji. Komisja dokonuje otwarcia ofert przetargowych w dniu przeprowadzenia przetargu.

Prezes URE zamieszcza ogłoszenie o przeprowadzeniu przetargu w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki na dwa miesiące przed dniem wyznaczonym do jego przeprowadzenia. Po otwarciu ofert przetargowych komisja sprawdza, czy oferta zawiera prawidłowo wypełnioną deklarację przetargową oraz audyt efektywności energetycznej, a także czy zgodnie z deklaracją przetargową przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, zgłoszone do przetargu, spełnia określone warunki. Oferty niespełniające warunków zostają odrzucone.

 

Do przeprowadzenia przetargu wystarczy złożenie jednej oferty przetargowej. Warty podkreślenia jest fakt, że prezes URE przed upływem terminu wyznaczonego do składania ofert przetargowych powołuje komisję przetargową do przeprowadzenia przetargu. Komisja natomiast składa się z co najmniej 5 członków wyznaczanych przez prezesa URE spośród osób posiadających wiedzę i doświadczenie niezbędne do przeprowadzenia przetargu.

 

Do przetargu może być zgłoszone przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej, w wyniku którego uzyskuje się oszczędność energii w ilości stanowiącej równowartość co najmniej 10 toe średnio w ciągu roku, albo przedsięwzięcia tego samego rodzaju służące poprawie efektywności energetycznej, w wyniku których uzyskuje się łączną oszczędność energii w ilości stanowiącej równowartość co najmniej 10 toe średnio w ciągu roku. Do przetargu nie może być zgłoszone przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej:

1) zakończone przed dniem 1 stycznia 2011 r.;

2) na którego realizację:

a) przyznano premię termomodernizacyjną;

b) uzyskano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej lub z budżetu państwa.

Komisja przyporządkowuje poszczególne oferty przetargowe, które nie zostały odrzucone, do kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, dla których jest organizowany przetarg, a następnie wyznacza na podstawie tych ofert średnią wartość efektu energetycznego dla przetargu organizowanego w każdej z kategorii przedsięwzięć.

Przetarg wygrywają te podmioty, które zadeklarowały wartość efektu energetycznego (ω), zawierający się w przedziale:<t × ωśr ; ωmax >,gdzie poszczególne symbole oznaczają:

t – współczynnik akceptacji ofert określany przez ministra właściwego do spraw gospodarki;

ωmax – najwyższą zadeklarowaną w danym przetargu wartość efektu energetycznego;

ωśr – średnią wartość efektu energetycznego – jako średnią zadeklarowanych w danym przetargu wartości efektów energetycznych wyrażoną ilością energii zaoszczędzonej w wyniku realizacji zgłoszonego do przetargu, danego przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej, w łącznej ilości energii zaoszczędzonej przez wszystkie zgłoszone do przetargu przedsięwzięcia.

Prezes URE zobowiązany jest ustawą o efektywności energetycznej do wydania świadectwa efektywności energetycznej podmiotom, w kolejności odpowiadającej wartości zadeklarowanego przez te podmioty efektu energetycznego (ω).

 

 

...pełna wersja artykułu w EI 01/2013