Świat stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami. W ramach Porozumienia paryskiego dotychczas 196 krajów zobowiązało się do osiągnięcia celu, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do wartości znacznie poniżej 2 °C, aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Jednocześnie prognozy przewidują, że do 2050 r. dzisiejsza światowa produkcja gospodarcza ulegnie podwojeniu. Pogodzenie tak ogromnego wzrostu z pilną potrzebą ochrony środowiska będzie wymagało ogromnego zaangażowania w zmniejszenie globalnego zużycia energii.
Więcej…Silnik to serce każdego pojazdu. Jego niezawodna praca to najważniejszy element warunkujący prawidłowe działanie innych podzespołów, a stabilna praca gwarantuje niezakłócone funkcjonowanie całego pojazdu. Aby to zapewnić konieczne jest wnikliwe testowanie produkowanych jednostek, które odbywa się na hamowni.
Istotnym etapem procesu produkcji silnika jest kontrola jakości. W jej ramach, losowo wybrane egzemplarze silników poddaje się różnym testom, aby potwierdzić, że wyprodukowane silniki spełniają rygorystyczne wymogi jakościowe i parametry określone przez konstruktorów. W trakcie jednego z testów wykonuje się pomiary pod obciążeniem. W tym celu silnik montowany jest na specjalnym stanowisku testowym zwanym hamownią, gdzie w trakcie wielogodzinnych testów symuluje się warunki, jakie występują podczas normalnej eksploatacji pojazdu.
Hamownia silnikowa jest stacjonarnym stanowiskiem, na którym bada się silnik spalinowy podczas pracy. W trakcie tych badań mierzy się obroty, moment silnika, zużycie paliwa, temperaturę oleju i płynu chłodzącego. Pomiary te wykonuje się dla różnych obciążeń i prędkości obrotowych. Czas badań może wynosić od kilku minut do kilkudziesięciu godzin. Po zakończeniu testów niektóre silniki rozbierane są na części w celu zbadania zużycia elementów ruchomych, takich jak pierścienie, cylindry i zawory.
Na hamowni silnik spalinowy połączony jest mechaniczne z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny pełni w hamowni dwie funkcje. W początkowej fazie testów silnik elektryczny rozpędza silnik spalinowy, działając analogicznie do rozrusznika w samochodzie. Wynika to z faktu, że silnik spalinowy nie generuje momentu przy zerowej prędkości i musi zostać uruchomiony przez elektryczny silnik pomocniczy. Po uruchomieniu silnika spalinowego, gdy podawane jest paliwo, a obroty są wyższe niż obroty biegu jałowego, silnik elektryczny przechodzi w tryb prądnicowy i zaczyna działać jak hamulec. Prędkość obrotowa wirnika silnika elektrycznego jest wówczas wyższa niż prędkość pola elektromagnetycznego wzbudzanego w silniku przez zmienne napięcie zasilające. System pomiarowy hamowni, sterując ilością paliwa oraz częstotliwością napięcia silnika elektrycznego, wymusza różne obciążenia silnika spalinowego. Nowoczesne hamownie do sterowania silnikiem elektrycznym wykorzystują czterokwadrantowe przemienniki częstotliwości. Dzięki temu energia elektryczna wytworzona w silniku elektrycznym w trakcie pracy prądnicowej oddawana jest do zakładowej sieci zasilającej. Poprawia to sprawność całej hamowni i umożliwia zmniejszenie kosztów.
(...)
Piotr Zianio
EATON ELECTRIC Sp. z o.o.
Pełna wersja artykułu w EI 01/2014 do zakupu na portalu www.e-czasopismo.pl