Luty zdominowały dwa ważne wydarzenia dla branży elektroinstalacyjnej i OZE – 31. Targi ŚWIATŁO, 21. Targi ELEKTROTECHNIKA oraz 26. Targi ENEX. Targi ŚWIATŁO i ELEKTROTECHNIKA to ważna platforma kontaktów B2B w Polsce. W tym roku zaprezentowały się na nich 263 firmy. Swoje produkty i rozwiązania zaprezentowali wystawcy z: Bułgarii, Chin, Czech, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Ukrainy oraz Włoch. Z kolei od ponad 25 lat kieleckie Targi ENEX przyciągają firmy mocno stawiające na rozwój branży energetycznej.
Więcej…Skuteczne oszczędzanie energii dla wielu konsumentów stanowi problem, ponieważ brakuje rzetelnej informacji w tym zakresie. Tak wynika z ostatnio opublikowanego badania firmy doradczej Accenture na temat globalnego rynku energetycznego (publikacja pt. „New Energy Consumer 2013").
W badaniu wzięło udział 40 tys. konsumentów z 21 krajów, w tym po raz pierwszy 2 tys. małych i średnich przedsiębiorstw z 9 krajów. Przebadano również polskich odbiorców energii (użytkownicy indywidualni i firmy z sektora MŚP), razem zrealizowano 500 wywiadów. Jak się okazuje większość polskich konsumentów odczuwa brak rzetelnych informacji i rozwiązań na temat zarządzania kosztami zużycia energii. Aż 83% z nich uważa doradztwo w zakresie oszczędności energetycznej za ważny czynnik w kształtowaniu zaufania do sprzedawców energii. 17% wszystkich odbiorców rozważa zmianę dostawcy energii elektrycznej w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Znaczna większość konsumentów, w tym MŚP, jest zainteresowana inwestycjami pozwalającymi zaoszczędzić wykorzystywaną energię. Jednakże jak wynika z badania, 51% odbiorców energii nie planuje w najbliższych miesiącach wydatków związanych z inwestowaniem w oszczędnościowe technologie i rozwiązania, ponieważ nie wierzy, że przyniosą one rzeczywiste efekty.
Okazuje się zatem, że profesjonalne doradztwo w zakresie zmiany dostawcy energii lub ograniczenia jej kosztów jest wartością pożądaną na rynku usług energetycznych.
– „Poprzez rzetelnie przeprowadzony audyt energetyczny można uzyskać obniżenie średniej ceny zakupu energii nawet do 15% w stosunku do uprzednio płaconych rachunków" – konstatuje Tomasz Karwat, właściciel firmy Technical Management Karwatt & Associates specjalizującej się w przeprowadzaniu audytów technicznych, w tym energetycznych. W takiej sytuacji alternatywnym rozwiązaniem jest pomoc firmy doradczej, tym bardziej że 31% konsumentów nie ufa informacjom przekazywanym przez swoich dostawców energii. Czy jest to skuteczny sposób? Tomasz Karwat, specjalista w wykonywaniu audytów energetycznych twierdzi, że tak, przy założeniu, że taka firma dysponuje odpowiednim know-how branży energetycznej oraz znakomicie orientuje się w najnowszych technologiach ekologicznych.
– „W Technical Management realizowany audyt energetyczny ma konstrukcję modułową, to znaczy że każdy jego etap daje pewne możliwości wygenerowania oszczędności. A zatem jest możliwa znacząca redukcja ogólnych kosztów energii" – opowiada Tomasz Karwat. Natomiast z badania wynika, że aż 82% konsumentów mogłoby skorzystać z alternatywnych ofert zakupu energii elektrycznej, energooszczędnych produktów i/lub usług, gdyby tacy sprzedawcy oferowali lepsze ceny, a wygoda i poziom proponowanych usług byłyby na wyższym poziomie w porównaniu do ich aktualnych dostawców energii.
(TMKA)