Od redakcji 4/2018

Ei4 I oklSzanowni Państwo,

zachęcam do sięgnięcia po 4 zeszyt „Elektroinstalatora”. Przygotowaliśmy w nim wiele ciekawych informacji.

Najtańszym sposobem przesyłu energii elektrycznej jest budowa napowietrznych linii przesyłowych z wykorzystaniem przewodów roboczych gołych (nieizolowanych).

Więcej…

Automatyka

AUTOMATICON 2012

XVIII edycja targów AUTOMATICON 2012 to kolejny, wspólny sukces organizatorów i wystawców. Na tegorocznych Targach Automatyki i Pomiarów wystawiało się ponad 300 wystawców z kraju i z zagranicy, co świadczy o tym, że warszawska impreza jest nadal największym i najważniejszym forum do rozmów i spotkań automatyków, elektroników i pomiarowców.

 

370

 

Jak co roku wystawcy prezentowali swoje produkty i usługi m.in. w takich dziedzinach jak: roboty przemysłowe, systemy sterowania i monitorowania procesów technologicznych, czujniki i przetworniki pomiarowe, aparatura kontrolno-pomiarowa, projektowanie systemów automatyzacji produkcji, napędy elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne, pompy i zawory oraz armatura, komponenty dla energoelektroniki.

Targom towarzyszyły liczne seminaria. ZŁOTY MEDAL AUTOMATICON® 2012 otrzymały w tym roku następujące firmy:

• ANIRO Grupa Handlowa Sp. z o.o. za programowalny przekaźnik czasowy MPCTPA- U240-208;
• EATON ELECTRIC Sp. z o.o. za system SMARTWIREDT;
• FANUC ROBOTICS Polska Sp. z o.o. za SELEKTOR − Widzący Robot FANUC
• FESTO Sp. z o.o. za wysięgnikowy, wielozadaniowy, kompletny system manipulacyjny EGSL-Extreme Good Sidle;
• PHOENIX CONTACT Sp. z o.o. za hybrydowy rozrusznik silnika ELR H5-IES-SC-24 DC/500AC-9l;
• RENISHAW Sp. z o.o. za RESOLUTE − absolutny enkoder do pomiarów przemieszczeń kątowych.

Silniki krokowe i liniowe – budowa i zastosowanie (2)

Wiele maszyn i urządzeń technicznych wymaga ruchu postępowego lub postępowo-zwrotnego. Najczęściej taki ruch realizuje się za pomocą silników wirujących poprzez odpowiednie mechanizmy zamieniające ruch obrotowy na prostolinijny. Dlatego pojawiło się zapotrzebowanie na silniki bezpośrednio wytwarzające ruch postępowy – czyli na silniki liniowe.

 

37

 

Konstrukcję pierwszego silnika liniowego opatentowano w 1890 roku. Pierwsze zastosowania silników liniowych zanotowano w latach 1895-1905 w przemyśle włókienniczym do napędów czółek tkackich, zaś w 1902 roku wydano patent na zastosowanie silnika liniowego z dwustronnym induktorem do napędów trakcji kolejowej. Istotnym w rozwoju silników liniowych był moment, gdy firma WESTINGHOUSE ELECTRIC zastosowała tego typu silnik w elektrycznej katapulcie do nadawania przyspieszeń samolotom wojskowym, startującym na lotniskowcach oraz opracowanie w latach sześćdziesiątych XX wieku napędu urządzenia do symulacji zderzeń samochodów. Silniki liniowe charakteryzują się zwartą budową, odporną na wpływy środowiskowe oraz przenoszeniem sił bez udziału elementów mechanicznych.

Silnik liniowy to silnik elektryczny generujący ruch postępowy. Taki ruch jest możliwy do uzyskania dzięki rozmieszczeniu uzwojeń w silniku prostopadle do kierunku ruchu. Istota działania silników liniowych jest bardzo zbliżona do maszyn wirujących, a ich konstrukcja jest wynikiem transformacji obwodów magnetycznych i elektrycznych maszyny konwencjonalnej. Taka transformacja powoduje, że z silnika wirującego otrzymuje się w pierwszej fazie silnik łukowy, następnie liniowy płaski, a w trzecim kroku silnik liniowy tubowy (cylindryczny). Stosując tego typu transformację do wszystkich typów silników wirujących można otrzymać silniki liniowe: indukcyjne, synchroniczne, prądu stałego, krokowe oraz silniki o ruchu złożonym. Ideę transformacji silnika o ruchu obrotowym na silnik liniowy przedstawia rysunek 1. Silnik uzyskany według transformacji przedstawionej na rysunku 1 nosi także nazwę silnika tubowego.

W silniku o strukturze liniowej wyróżnia się część pierwotną, zwaną induktorem oraz część wtórną, zwaną bieżnikiem. Induktor zasilany jest z sieci elektrycznej i ma za zadanie wytworzyć strumień magnetyczny. Uzwojenie induktora wytwarza poprzez strukturę liniową pole magnetyczne wędrujące. Pole to indukuje prądy w części wtórnej. W wyniku oddziaływania prądów części wtórnej na wędrujące pole magnetyczne powstaje siła pociągowa powodująca ruch liniowy części ruchomej silnika, którą może być zarówno induktor, jak i bieżnik. Silnik liniowy jako silnik indukcyjny cechuje stała prędkość liniowa synchroniczna zależna od częstotliwości napięcia zasilania. Prędkość silnika liniowego w dużym stopniu zależy od siły obciążenia i różni się od prędkości synchronicznej o wartość poślizgu, co wyraża równanie:

 

V = V0 (1 - s)

 

gdzie:

v – prędkość silnika liniowego,
v0 – prędkość synchroniczna silnika liniowego,
s – poślizg.

Więcej...

Wyszukiwarka

like Newsletter!

like Nowości!

quote Na skróty

like Najczęściej czytane!

like Polecamy!

Znajdź nas na facebooku!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem