Odpowiednie zabezpieczenia silników elektrycznych zapewniąochronę, trwałość i bezawaryjną pracę napędów. Nowoczesne zabezpieczenia to urządzenia elektroniczne, które wykorzystują technologie mikroprocesorowe.
Silniki pracujące w systemach napędowych powinny być odpowiednio zabezpieczone pod względem elektrycznym. Chodzi przede wszystkim o ochronę przed awariami mogącymi wystąpić w efekcie niewłaściwych parametrów zasilania. Bardzo często stanowią one bowiem przyczynę nadmiernego wzrostu temperatury uzwojeń, a w konsekwencji przyczyniają się do uszkodzenia silnika.
Jak wiadomo podwyższona temperatura pracy uzwojenia może skrócić trwałość napędu elektrycznego. Ważną rolę odgrywają zatem urządzenia, które pozwalają na zoptymalizowanie pracy silnika, a co za tym idzie zapewniają dłuższy okres eksploatacji. Nowoczesne urządzenia tego typu bazują na elektronice i sterowaniu mikroprocesorowym.
W nowoczesnych urządzeniach zabezpieczających duże znaczenie ma modułowa obudowa, którą w zależności od modelu można zamontować na szynie montażowej lub jako urządzenie wolnostojące. Ważne jest galwaniczne odseparowanie zabezpieczenia od obwodu zasilania silnika. Wszystkie przyczyny zadziałania są sygnalizowane. Warto podkreślić, że dzięki urządzeniom tego typu można dostosować charakterystykę czasowo-prądową do konkretnego modelu napędu oraz do aplikacji, w jakiej on pracuje. Z pewnością przydatna okaże się funkcja kontrolowanych próbnych załączeń. Wykonać można również testy przeciążenia, zaniku fazy, a także niedomiaru obciążenia.
Zalet wynikających ze stosowania elektronicznych zabezpieczeń silników jest wiele. Przede wszystkim zwraca się uwagę na natychmiastowe zidentyfikowanie przyczyny zadziałania zabezpieczenia, co gwarantuje szybkie usunięcie usterki. Ważne jest przy tym wykrywanie zaniku fazy, a w razie potrzeby wyłączenie silnika. Warto zwrócić uwagę na pamięć cieplną, która pozwala kontrolować proces nagrzewania i chłodzenia silnika podczas cyklu rozruchu, przeciążeń i wyłączania. Z elektronicznymi zabezpieczeniami silnika mogą współpracować czujniki PTC z uzwojeń silnika, co pozwala na szybkie zareagowanie na przegrzanie.
Nadzorowane parametry
Zabezpieczenia mają przede wszystkim zapewnić ochronę termiczną silnika. Kontrolowane jest napięcie w każdej fazie w odniesieniu do wartości wprowadzonych przez użytkownika. Nie mniej istotne pozostaje zapewnienie ochrony przed częstym rozruchem. System pamięta stan nagrzania zabezpieczanego silnika. W przypadku częstych rozruchów zwiększa się jego temperatura, co w konsekwencji może prowadzić do przegrzania. Jeżeli temperatura przekroczy określoną wartość, zabezpieczenie blokuje kolejne rozruchy. Kompleksowe zabezpieczenia chronią silnik przed zwarciem doziemnym. Najczęstszą przyczyną jego wystąpienia jest starzenie się izolacji przewodów elektrycznych. Wykrywane są w sposób selektywny zwarcia doziemne na poziomie zadanym przez użytkownika.
Ważna jest także ochrona silnika przed asymetrią obciążenia oraz przed pracą niepełnofazową. Dzięki niezależnemu pomiarowi wartości prądu w każdej fazie, w momencie zaniku fazy lub pracy w układzie asymetrycznym silnik zostaje wyłączony.O(...)
Damian Żabicki
Pełna wersja artykułu w EI 7-8/2017