Termografia to pasywna metoda obrazowania polegająca na zamianie obrazu w podczerwieni na obraz radiometryczny, umożliwiająca odczytanie temperatur. Kamera termowizyjna jest narzędziem, dzięki któremu można ustalić, kiedy i gdzie należy podjąć prace obsługowo-naprawcze w instalacjach elektrycznych i mechanicznych, ze względu na to, że awaria zazwyczaj jest poprzedzona przez wzrost temperatury.
Więcej…Grupa Bosch ma za sobą udany początek roku 2015. W pierwszym kwartale obroty wzrosły o ok. 13% . W bieżącym roku przedsiębiorstwo technologiczno-usługowe przewiduje wzrost na poziomie od 3 do 5%. Z uwagi na znaczący wpływ efektu różnic kursów wymiany walut Bosch szacuje, że nominalny wzrost obrotów może znajdować się powyżej wskazanego przedziału.
– „Nasz potencjał ekonomiczny i technologiczny w tradycyjnych obszarach działalności pozwala nam otwierać się na nowe segmenty rynku" – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu BOSCH, podczas prezentacji wyników finansowych w Gerlingen. Jednym z ważnych obszarów przyszłego wzrostu obrotów są produkty i usługi wykorzystujące internet. – „Integracja za pośrednictwem internetu jest obecna we wszystkich obszarach naszej działalności" – powiedział Denner. W 2014 roku BOSCH wprowadził na rynek wiele nowych produktów i rozwiązań bazujących na integracji przedmiotów i usług z internetem. Można tu wymienić piekarniki wyposażone w opcję komunikowania się za pośrednictwem sieci, rozwiązania programistyczne dla zintegrowanych z internetem systemów grzewczych i budynków oraz dla zintegrowanego przemysłu i motoryzacji.
Sytuacja ekonomiczna w 2014 roku: wyraźny postęp
BOSCH poprawił swoją pozycję rynkową w 2014 roku także dzięki nowościom produktowym. Przedsiębiorstwo zwiększyło obroty nominalnie o 6,3%, do 49 mld euro. Okresowo silna waluta europejska znacząco obciążyła obroty przedsiębiorstwa ujemnymi efektami różnic kursowych w wysokości ok. 500 mln euro. Wzrost obrotów w 2014 roku przyczynił się do poprawy zysku z działalności operacyjnej. Dochód przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) wyniósł w ubiegłym roku 3 mld euro – oznacza to wzrost rdr. w wysokości ok. 10%. Za rok 2014 BOSCH wykazał zysk EBIT na poziomie 6,2%, czyli ok. 1 punkt procentowy więcej niż w roku ubiegłym. – „Do wyraźnej poprawy wyniku przyczyniła się także konsekwentna redukcja kosztów. Pomimo umiarkowanego wzrostu gospodarki, w 2014 odnosiliśmy duże sukcesy" – powiedział dr Stefan Asenkerschbaumer, dyrektor ds. finansowych i zastępca prezesa zarządu spółki BOSCH. Dzięki przejęciu całości udziałów w spółce BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (obecnie BSH Hausgeräte GmbH) przedsiębiorstwo umocniło swoją pozycję w obszarze zintegrowanych budynków (Smart Home). Portfolio produktów we wzrostowym segmencie zautomatyzowanej jazdy BOSCH uzupełnił z kolei poprzez przejęcie spółki ZF Lenksysteme GmbH (obecnie Robert Bosch Automotive Steering GmbH).
Rozwiązania motoryzacyjne dla samochodów w przyszłości
Zautomatyzowana jazda to ważny i perspektywiczny obszar dla firmy BOSCH, dlatego sukcesywnie wprowadza na rynek nowe układy wspomagające. Przykładowo w 2015 roku do produkcji seryjnej wejdą system zdalnego parkowania, asystent jazdy w korku oraz asystent omijania i skrętu w lewo. Ponad 2000 konstruktorów w sektorze Mobility Solutions pracuje nad koncepcją autopilota. Jeśli chodzi o przyszłość motoryzacji, BOSCH stawia nie tylko na automatyzację, lecz także na integrację za pośrednictwem internetu oraz elektryfikację. Przedsiębiorstwo realizuje obecnie 30 seryjnych projektów dla zelektryfikowanych napędów. BOSCH inwestuje rocznie blisko 400 mln EUR w elektromobilność, m.in. w dalszy rozwój technologii akumulatorowej. – „To my umożliwiliśmy triumf technologii diesla. Ten sam cel przyświeca nam w przypadku napędów elektrycznych" – powiedział Denner podczas konferencji. Kluczem do sukcesu rynkowego zelektryfikowanych napędów jest ich przydatność w codziennym życiu. Opracowana przez firmę BOSCH aplikacja łączy w sieć 80% wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych podłączonych do internetu w Niemczech, co umożliwia użytkownikom łatwe naładowanie samochodu elektrycznego.
BOSCH jest dostawcą rozwiązań w dziedzinie szeroko pojmowanej mobilności, a nie tylko rozwiązań dla samochodów. W 2014 roku wyjątkowym popytem cieszyły się ponownie układy wtrysku bezpośredniego do samochodów z silnikami benzynowymi i diesla. Do nich dołącza coraz więcej rozwiązań programistycznych oraz usług związanych z mobilnością. Na przykład w ubiegłym roku BOSCH zaprezentował zintegrowane za pośrednictwem internetu elektroniczne systemy sterowania silnikiem dla pojazdów jednośladowych, dzięki którym kierowca na swoim smartfonie może wyświetlać i analizować informacje o pojeździe.
Wzrost znaczenia kompetencji w dziedzinie oprogramowania
W dziedzinie integracji BOSCH realizuje program „3S" (Sensors, Software, Services) obejmujący czujniki, oprogramowanie i usługi. Przedsiębiorstwo jest wiodącym na świecie producentem czujników mikromechanicznych (MEMS). W tym roku wyprodukuje 1,5 mld sztuk tych innowacyjnych „organów zmysłu", czyli blisko o 25% więcej niż przed rokiem. Już od kilku lat BOSCH rozszerza swoje kompetencje w branży oprogramowania. Co trzeci z 45 700 pracowników działów badawczo-rozwojowych jest dziś programistą. Aż 3000 konstruktorów pracuje obecnie nad rozwiązaniami w obszarze Internetu rzeczy (Internet of Things, IoT). – „Doświadczenie w programowaniu to dla firmy BOSCH jedna z kluczowych kompetencji przyszłości" – zaznaczył Denner.
Bosch IoT Suite: platforma umożliwiająca rozwój Internetu rzeczy
Centralną platformą programistyczną dla koncepcji Internetu rzeczy jest Bosch IoT Suite. Zarządza ona komunikacją i wymianą danych pomiędzy przedmiotami wyposażonymi w opcję komunikacji za pośrednictwem internetu, takimi jak maszyny produkcyjne, urządzenia grzewcze lub kamery dozoru wizyjnego. Bosch IoT Suite może analizować i przetwarzać także znaczne ilości danych, jakie powstają np. podczas zintegrowanej produkcji (Big Data Management). Niektóre części platformy IoT Suite BOSCH udostępnia inżynierom Open Source. – „Nasza platforma IoT Suite to zaproszenie do partnerstwa. Przy współtworzeniu świata zintegrowanego stawiamy na otwarte rozwiązania, aby wesprzeć integrację urządzeń i maszyn wszystkich producentów" – wyjaśnił Denner, który w zarządzie BOSCH odpowiada także za badania i rozwój. Według Dennera potencjał biznesowy Internetu rzeczy kryje się przede wszystkim w usługach, które są pochodną integracji za pośrednictwem sieci. – „Bosch jest przedsiębiorstwem technologicznym, ale także usługowym. Obydwa te aspekty działają na naszą korzyść w dziedzinie integracji".
Wyniki finansowe Grupy Bosch w roku 2014 w podziale na regiony i sektory:
Azja i Pacyfik: region wzrostu numer jeden
W regionie Azji i Pacyfiku obroty BOSCH wzrosły w 2014 roku o 17%, do 13 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 19%). Udział procentowy regionu w obrocie całkowitym Grupy po raz pierwszy osiągnął blisko 27%. Szczególnie silny wzrost odnotowały Chiny, gdzie obroty wzrosły nominalnie o 27%, do 6,4 mld euro.
Ameryka: północ wyraźnie na plusie, w Ameryce Południowej słaba koniunktura
Bardzo dobrze rozwijała się sytuacja w Ameryce Północnej, gdzie wzrost obrotów wyniósł nominalnie 8,6%, do 8,5 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 9,3%). W Ameryce Południowej negatywny wpływ na obroty miała słaba produkcja samochodów oraz osłabienie brazylijskiego reala. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty w tym regionie wyniosły 1,5 mld euro i były niższe o 4,4% od obrotów z poprzedniego roku. Nominalny spadek obrotów wyniósł ok. 13%.
Europa: wciąż trudna sytuacja ekonomiczna
W Europie, pomimo utrzymującej się trudnej sytuacji ekonomicznej, Grupa BOSCH zwiększyła obroty o 2,1%, do 26 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 2,5%). Udział procentowy regionu w obrocie całkowitym Grupy wynosi 53%.
Mobility Solutions: dwa razy szybsze tempo wzrostu od wzrostu rynku motoryzacyjnego
Dział Mobility Solutions ponownie zwiększył tempo wzrostu. Obroty wzrosły o 8,9%, do 33,3 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut – o 9,9%). Tym samym BOSCH odnotował dwa razy szybsze tempo wzrostu od wzrostu rynku motoryzacyjnego.
Industrial Technology: powrót trendu wzrostowego
Obroty działu Industrial Technology wyniosły w 2014 r. ok. 6,7 mld euro i są nominalnie o 2% niższe niż przed rokiem (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut – o 1%). Nieznaczny spadek jest konsekwencją słabej koniunktury oraz wyjścia z działalności związanej z pneumatyką na początku 2014 roku. Nie licząc tego efektu, BOSCH osiągnął wzrost obrotów w wysokości 2,5%.
Consumer Goods: lider rynku elektronarzędzi
Sektor Consumer Goods odnotował w 2014 roku zadowalający wzrost obrotów w wysokości 5%, do 4,2 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut – 7%).
Energy and Building Technology: wzrost konkurencyjności
W 2014 roku sektor Energy and Building Technology zwiększył obroty o 1,7%, do 4,6 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut – 2,6%).
Zatrudnienie: 12 000 nowych miejsc pracy w tym roku
W 2015 roku BOSCH zatrudni na całym świecie ok. 12 000 pracowników z wykształceniem wyższym. Ogółem liczba pracowników Grupy BOSCH zwiększyła się w 2014 roku o ok. 9000, do 290 000 osób. Po przyłączeniu w całości dawnych spółek joint venture, których założyciele mieli po 50% udziałów, BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH oraz ZF Lenksysteme GmbH, Grupa BOSCH zatrudnia obecnie ok. 360 000 pracowników (stan na dzień: 1 kwietnia 2015 r.).
(BOSCH)