Termografia to pasywna metoda obrazowania polegająca na zamianie obrazu w podczerwieni na obraz radiometryczny, umożliwiająca odczytanie temperatur. Kamera termowizyjna jest narzędziem, dzięki któremu można ustalić, kiedy i gdzie należy podjąć prace obsługowo-naprawcze w instalacjach elektrycznych i mechanicznych, ze względu na to, że awaria zazwyczaj jest poprzedzona przez wzrost temperatury.
Więcej…528,1 mln zł wyniosły w minionym roku przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej TIM. Obroty TIM SA osiągnęły ponad 496 mln zł. To odpowiednio 38% i 40,7% więcej niż w 2013 r. Najwyższe w ponad 25-letniej historii TIM-u przychody to efekt zmiany modelu działania z handlu tradycyjnego na e-commerce. Związana z nią restrukturyzacja to z kolei przyczyna zanotowania straty netto – 21 mln zł w skali grupy i 19,8 mln zł w TIM SA.
Grupa Kapitałowa TIM jest jednak w dobrej kondycji finansowej, ponieważ kapitały własne w 100% pokrywają aktywa trwałe, jak również wartość zapasów. Co więcej, wskaźnik płynności bieżącej tzw. CR (aktywa obrotowe/zobowiązania krótkoterminowe) wynosi 1,44, co uznawane jest za bardzo dobry wynik.
– „Ze względu na tak komfortową sytuację finansową, strata poniesiona w 2014 roku nie ma wpływu na dalszą działalność i rozwój TIM-u oraz całej grupy" – zapewnia Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA.
Warto też przypomnieć, że od III kw. 2014 r. do Grupy Kapitałowej TIM, tworzonej dotąd przez TIM SA oraz Rotopino.pl SA, dołączyły Sun Electro Sp. z o.o. oraz EL-IT SA, jednak pierwsze znaczące efekty ich działalności będą widoczne w wynikach grupy najwcześniej w 2015 roku.
Ogromny sukces kanału e-commerce
Rok 2014 był największym czasem zmian w historii TIM SA – zarówno w zakresie sprzedaży, jak i logistyki. W ciągu kilku miesięcy ogólnopolską sieć hurtowni elektrotechnicznych przekształcono w biura handlowe, likwidując wszystkie lokalne magazyny.
– „Jako pierwsi w branży dystrybucji elektrotechnicznej wybraliśmy e-commerce na podstawowy kanał dystrybucji" – zauważa Artur Piekarczyk, członek Zarządu i dyrektor ds. handlu TIM SA. – „Słuszność tej decyzji potwierdzają rekordowe obroty i aż 25-procentowy wzrost liczby klientów" – wskazuje.
Tempo zmian znakomicie odzwierciedla udział sprzedaży poprzez kanał e-commerce w ogóle przychodów spółki. W grudniu 2013 r. wynosił on 30%, a pod koniec roku 2014 – już niemal 60%. Co więcej, jeśli wziąć pod uwagę liczbę składanych zamówień, to w grudniu 2014 r. aż 80% z nich zostało złożonych za pośrednictwem sklepu TIM.pl.
– „Bardzo duży udział w tym sukcesie mają nasi handlowcy, którzy przeprowadzili wielu klientów przez swoisty proces edukacyjny, pomagając przełamać ogólną nieufność wobec dokonywania zakupów online" – dodaje Artur Piekarczyk.
Całkowita zmiana modelu logistycznego
Likwidacja lokalnych magazynów oznaczała, że wysyłkę wszystkich zamówień bezpośrednio do klientów przejęło Centrum Logistyczne TIM SA w podwrocławskich Siechnicach, które musiało także przyjąć na stan towar składowany dotąd w poszczególnych oddziałach. Jeśli dołożyć do tego wzrost liczby klientów o 1/4 i zwiększenie liczby indeksów magazynowych w ciągu roku z 17,8 do ponad 45 tysięcy, widać wyraźnie, że zmiana modelu biznesowego TIM SA nierozerwalnie wiązała się z całkowitą zmianą modelu logistycznego.
W 2016 r. TIM SA planuje rozpocząć największą inwestycję w swojej historii – rozbudowę siechnickiego Centrum Logistycznego. Jej celem będzie nie tylko zwiększenie powierzchni magazynowej, niezbędnej w związku ze stałym poszerzaniem oferty asortymentowej, ale i zmiana w zakresie automatyki, co zwiększy efektywność obiektu.
(TIM SA)