Od redakcji 5/2018

Ei5 I oklW dniu 8 kwietnia 2008 r. miała miejsce jedna z największych w naszym kraju awarii energetycznych. W wyniku silnych wiatrów i opadów śniegu uszkodzone zostały linie elektroenergetyczne zasilające aglomerację szczecińską, wskutek czego ponad 0,5 mln mieszkańców zostało pozbawionych energii elektrycznej.

Więcej…

Żarówka halogenowa znika z rynku

web rjh-d e27W dniu 1 września 2018 r. weszły w życie nowe regulacje europejskie zakazujące obrotu żarówkami halogenowymi na terenie krajów Unii Europejskiej. Będzie to stanowić ogromną zmianę dla gospodarstw domowych Polsce. W 2016 roku wycofano już reflektorki halogenowe (GU10).

Od września br. zaczął obowiązywać 6 etap Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1428 z 25 sierpnia 2015 r. zabraniający wprowadzania na rynek Unii Europejskiej źródeł halogenów klasy niższej niż B. Produkty halogenowe będą mogły być nadal stosowane w klasie C jedynie wtedy, gdy źródło oświetlenia zostało wprowadzone na teren UE przed 1 września 2018 r.

 

http   www.komunikado.pl upload press 9ee8734

 

Dyrektywa obejmuje m.in. popularne klasyczne żarówki halogenowe, których bańki są zazwyczaj wykonane ze szkła, emitują równomierne światło, mają trzonki gwintowe E27 lub E14 i nie wymagają transformatora. Nowe regulacje dotyczą również niektórych bezkierunkowych lamp halogenowych z trzonkami pinowymi G4 i G6.35.

Żarówki halogenowe są wycofywane z rynku, ponieważ nieefektywnie wykorzystują energię elektryczną. Zużywają nawet pięć razy więcej energii niż źródła światła LED. Zakaz UE jest częścią wywiązania się ze zobowiązania do ograniczenia emisji CO2 i zmniejszenia śladu węglowego.

Konsumenci odczują skutki zakazu z pewnym opóźnieniem, ponieważ w sklepach można będzie sprzedawać te produkty do wyczerpania zapasów. Warto jednak już teraz wykorzystać czas i zmodernizować swoje oświetlenie, wprowadzając nowoczesne lampy LED.

Wyniki międzynarodowego badania konsumenckiego* zleconego przez firmę LEDVANCE wyraźnie dowodzą, że jest duże zapotrzebowanie na edukację konsumentów o wprowadzanych regulacjach i ich skutkach. Ponad połowa (54%) respondentów nigdy nie słyszała o zbliżającym się zakazie dotyczącym sprzedaży żarówek halogenowych. Jeśli dodamy do tego liczbę osób, które słyszały o dyrektywie, ale nie wiedziały nic na temat jej skutków, wynik wzrośnie o 13 punktów procentowych – do 67%.

Nadchodzący czas to zatem idealna okazja do wymiany starych technologii oświetleniowych na bardziej wydajne i energooszczędne. Na rynku dostępnych jest dziś dużo innowacyjnych rozwiązań, jak np. lampy LED, które wyglądem nie odbiegają od klasycznej żarówki i mogą być używane bezpośrednio jako zamienniki starszych odpowiedników. Takie produkty mogą być także dostępne w wersji całkowicie wykonanej ze szkła, z funkcją ściemniania, a także jako modele z przezroczystą bądź matową bańką.

Decydując się na zakup oświetlenia LED warto wiedzieć, jakie informacje można znaleźć na opakowaniach produktów. Podstawowa wiedza na ten temat da nam pełną informację o właściwościach danej lampy:

• oznaczenie LED – to nic innego, jak wskazanie technologii, w jakiej wykonany jest produkt,

• moc – pomimo że w przypadku lamp LED ważniejszy od mocy jest nominalny strumień świetlny (podawany w lumenach), producenci ułatwiają klientom zakup, umieszczając na opakowaniach informację, jakiej tradycyjnej żarówki dana lampa jest zamiennikiem,

• kształt – np. klasycznej szklanej bańki lub reflektora punktowego,

• trzonek – np. gwintowy E27/E14 lub pinowy (np. G4 lub G6.35),

• rozsył światła – równomierny (dla klasycznego kształtu żarówki) lub kierunkowy (dla lamp punktowych),

• trwałość – podana w godzinach i latach, która jest znacznie dłuższa niż w przypadku tradycyjnych, halogenowych poprzedników,

• barwa światła – od ciepłobiałej (2700–3000 K) do zimnobiałej (5000–6500 K).


* Miedzynarodowe badanie konsumenckie zostalo przeprowadzone na zlecenie firmy LEDVANCE przez miedzynarodowy instytut badawczy Institute Research Now pod koniec 2017 r. Badanie zostalo przeprowadzone w dziewieciu krajach na calym świecie – Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Wloszech, Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii i Chinach. Ankieta internetowa zostala oparta na reprezentatywnym przekroju „populacji internetowej” w grupach wiekowych w przedziale od 18 do 60 lat, z różnym  poziomem wyksztalcenia i dochodów oraz z różnych regionów.

Źródło: LEDVANCE

Wyszukiwarka

like Newsletter!

like Nowości!

quote Na skróty

like Najczęściej czytane!

like Polecamy!

Znajdź nas na facebooku!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem