Drodzy Czytelnicy,
do Waszych rąk oddajemy ostatni w tym roku numer „Elektroinstalatora”. Dziękujemy za zainteresowanie czasopismem i jednocześnie zapraszamy do pozostania z nami w przyszłym roku. W 2019 roku zwiększamy liczbę „Elektroinstalatora" do 10 numerów!
W sezonie zimowym do ochrony gruntu oraz dachu przed śniegiem i lodem przydają się systemy przeciwoblodzeniowe zbudowane na bazie stałooporowych lub samoregulujących przewodów grzejnych.
Więcej…W dniu 1 września 2018 r. weszły w życie nowe regulacje europejskie zakazujące obrotu żarówkami halogenowymi na terenie krajów Unii Europejskiej. Będzie to stanowić ogromną zmianę dla gospodarstw domowych Polsce. W 2016 roku wycofano już reflektorki halogenowe (GU10).
Od września br. zaczął obowiązywać 6 etap Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1428 z 25 sierpnia 2015 r. zabraniający wprowadzania na rynek Unii Europejskiej źródeł halogenów klasy niższej niż B. Produkty halogenowe będą mogły być nadal stosowane w klasie C jedynie wtedy, gdy źródło oświetlenia zostało wprowadzone na teren UE przed 1 września 2018 r.
Dyrektywa obejmuje m.in. popularne klasyczne żarówki halogenowe, których bańki są zazwyczaj wykonane ze szkła, emitują równomierne światło, mają trzonki gwintowe E27 lub E14 i nie wymagają transformatora. Nowe regulacje dotyczą również niektórych bezkierunkowych lamp halogenowych z trzonkami pinowymi G4 i G6.35.
Żarówki halogenowe są wycofywane z rynku, ponieważ nieefektywnie wykorzystują energię elektryczną. Zużywają nawet pięć razy więcej energii niż źródła światła LED. Zakaz UE jest częścią wywiązania się ze zobowiązania do ograniczenia emisji CO2 i zmniejszenia śladu węglowego.
Konsumenci odczują skutki zakazu z pewnym opóźnieniem, ponieważ w sklepach można będzie sprzedawać te produkty do wyczerpania zapasów. Warto jednak już teraz wykorzystać czas i zmodernizować swoje oświetlenie, wprowadzając nowoczesne lampy LED.
Wyniki międzynarodowego badania konsumenckiego* zleconego przez firmę LEDVANCE wyraźnie dowodzą, że jest duże zapotrzebowanie na edukację konsumentów o wprowadzanych regulacjach i ich skutkach. Ponad połowa (54%) respondentów nigdy nie słyszała o zbliżającym się zakazie dotyczącym sprzedaży żarówek halogenowych. Jeśli dodamy do tego liczbę osób, które słyszały o dyrektywie, ale nie wiedziały nic na temat jej skutków, wynik wzrośnie o 13 punktów procentowych – do 67%.
Nadchodzący czas to zatem idealna okazja do wymiany starych technologii oświetleniowych na bardziej wydajne i energooszczędne. Na rynku dostępnych jest dziś dużo innowacyjnych rozwiązań, jak np. lampy LED, które wyglądem nie odbiegają od klasycznej żarówki i mogą być używane bezpośrednio jako zamienniki starszych odpowiedników. Takie produkty mogą być także dostępne w wersji całkowicie wykonanej ze szkła, z funkcją ściemniania, a także jako modele z przezroczystą bądź matową bańką.
Decydując się na zakup oświetlenia LED warto wiedzieć, jakie informacje można znaleźć na opakowaniach produktów. Podstawowa wiedza na ten temat da nam pełną informację o właściwościach danej lampy:
• oznaczenie LED – to nic innego, jak wskazanie technologii, w jakiej wykonany jest produkt,
• moc – pomimo że w przypadku lamp LED ważniejszy od mocy jest nominalny strumień świetlny (podawany w lumenach), producenci ułatwiają klientom zakup, umieszczając na opakowaniach informację, jakiej tradycyjnej żarówki dana lampa jest zamiennikiem,
• kształt – np. klasycznej szklanej bańki lub reflektora punktowego,
• trzonek – np. gwintowy E27/E14 lub pinowy (np. G4 lub G6.35),
• rozsył światła – równomierny (dla klasycznego kształtu żarówki) lub kierunkowy (dla lamp punktowych),
• trwałość – podana w godzinach i latach, która jest znacznie dłuższa niż w przypadku tradycyjnych, halogenowych poprzedników,
• barwa światła – od ciepłobiałej (2700–3000 K) do zimnobiałej (5000–6500 K).
* Miedzynarodowe badanie konsumenckie zostalo przeprowadzone na zlecenie firmy LEDVANCE przez miedzynarodowy instytut badawczy Institute Research Now pod koniec 2017 r. Badanie zostalo przeprowadzone w dziewieciu krajach na calym świecie – Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Wloszech, Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii i Chinach. Ankieta internetowa zostala oparta na reprezentatywnym przekroju „populacji internetowej” w grupach wiekowych w przedziale od 18 do 60 lat, z różnym poziomem wyksztalcenia i dochodów oraz z różnych regionów.
Źródło: LEDVANCE